מיתוסים בתזונה

מיתוסים בתזונה
תקציר מתוך הרצאה בפסטיבל זורבה
בעולם המודרני ,התרחקנו מאוד מטבענו האמתי. אנחנו לובשים בגדים שלא תמיד נוחים לנו ,נועלים נעליים שמטשטשות את התחושה שלנו בכפות הרגליים ומפרידות אותנו מהעולם שבו אנו חיים,הולכים לישון מאוחר כי יש לנו אור וקמים בהתאם,פחות קשובים לצרכים והאינסטינקטים שלנו כי המחייה היום דורשת מאיתנו לתפקד כל יום כל היום ובלי הפסקות "מיותרות".
שנים רבות תזונתנו מושפעת מפרסומים, שנעשים על ידי חברות מזון גדולות .החברות הללו רואות את הרווח הכלכלי שלהן מול העיניים ולא את בריאות הציבור,מחקרים רבים נעשים על ידיהן כדי לנצל חולשות שיש לנו מול מזונות ממכרים ואת כל מרצן הן מפנות לכך.
רוב הציבור מושפע השפעה רבה מפרסומים אלה ונשאר חסר כל יכולת לבחור בחירות שקולות, בריאותיות ונכונות עבורו כדי ליצר חיים בריאים ומלאי עצמה.
הנה כמה מיתוסים מעולם התזונה ונקודת מבט חדשה עליהם.
1.חלב הוא מזון בריאות במעלה הראשונה ורצוי לצרוך ממנו כמה שיותר

החלב הוא מזון הכרחי לכל תינוק ממשפחת היונקים,לכל אם ממשפחת היונקים, הרכב חלב שונה, שמתאים באופן מושלם לוולד שלה.
ההרכב של השומנים,חלבונים וסוכרים שונה מקבוצה אחת לאחרת, כדי להתאים, לקצב הגדילה וההתפתחות של הרך הנולד .תינוק ממשפחת בני האדם, מפתח בעיקר את מוחו בשנה הראשונה ,לעומת חיות אחרות שצריכות קודם כל להתחיל לעמוד על הרגליים ולהיצמד לאמם .היכולת של התינוק ,לפרק את החלבון שמצוי בחלב הפרה, הוא קטן יחסית, מפני שכמות החלבון בחלב בפרה גדול בהרבה לעומת חלב האם .חלב פרה עלול לגרום לדימומים קטנים, במעי של התינוק ולהוביל לאנמיה וחוסר בברזל. 
ניסיון קליני ,של מטפלים רבים מראה, שהורדה של מוצרי החלב אצל תינוקות ,יכולה לשפר באופן משמעותי מחלות שיש בהן מעורבות ליחה ,דלקות בדרכי הנשימה,האוזניים והגרון.
מרבית המבוגרים, אינם מסוגלים לפרק את הלקטוז(סוכר החלב )ואת חלבון החלב(קזאין) ותזונה המכילה מוצרי חלב, גורמת להם לבעיות שונות במערכת העיכול, שעלולות להוביל לכאבי בטן,גזים ,חוסר נוחות וכן ספיגה לא טובה של ויטמינים ומינרלים.
חלבון החלב עלול לגרום לתגובות אלרגיות במעבר של פפטידים לדם.
ישנם מחקרים, המראים קשר בין סוכרת נעורים, לצריכה  מוגברת של חלב(שווה לקרוא את הספר מחקר סין).
הורמון הגדילה 1IGFעלול להגביר סיכוי לסרטן בקרב מבוגרים.
סידן וחלב- אחד מהפרסומים הבולטים של חברות החלב הוא שפע הסידן שהחלב מציע לנו .מגדילות לעשות החברות ,שמתעלמות התעלמות מוחלטת ,מכך שבמדינות המערב שבהן צריכת החלב גבוהה, יש אחוזי אוסטיאופרוזיס גבוהים ביותר.
בתהליך הפסטור ,חלק גדול מהסידן הופך לבלתי זמין לשימוש הגוף.
בגלל תכולת הזרחן הגבוהה בחלב הפרה ,הגוף נאלץ להשתמש ברזרבות סידן שנמצאות בעיקר בעצמות ובשיניים ובכך הרזרבות מדלדלות.
בתהליך יצור הגבינות רוב הסידן "נגזל" ולכן מרבים להוסיף סידן למוצרי החלב ,זהו תוסף סידן שיעילותו נמוכה מאוד.
צריכת מוצרי חלב ,מורידה באופן משמעותי את יכולת ספיגת הברזל ובכך מעודדת אנמיה.
מקורות טובים לסידן הם: שומשום , מולסה , חרובים,שקדים.

2.הגוף שלנו זקוק לכמות חלבונים גבוהה.
גוף האדם זקוק לאנרגיה זמינה כלומר סוכרים טבעיים ולא מעובדים(פרות פחמימות וכד') כדי שתהיה לו יכולת לתפקד בצורה טובה .עודף חלבונים מעמיס מאוד על מערכות הגוף ובמיוחד על הכליות ולכן מחליש אותן .חלבון רב במיוחד מהחי יוצר חומציות רבה בגוף ולכן תורם רבות להיווצרות דלקות פרקים ובריחת סידן.
עודפי חנקן מפירוק החלבונים יוצרים פסולת רעילה שתורמת להידרדרות המצב הבריאותי.
1 גר חלבון  לקילו ממשקל הגוף ואפילו פחות מזה יספיקו בהחלט לצורכי הגוף

3.סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן
הסוכר הלבן הוא סוכר מזוקק לחלוטין וחסר מרכיבים תזונתיים. הסוכר החום לא טוב ממנו גם הוא חסר כמעט לחלוטין חומרי הזנה(המעט שיש בו זניח לגמרי)

4.שמן זית הוא השמן הטוב לבישול וטיגון
שמן זית ראוי לשימוש רק כרוטב למזונות כאשר לא עבר בישול או טיגן ,הוא שמן שרגיש מאוד לטמפרטורה גבוהה ומתחמצן בקלות.
שמן מחומצן הוא שמן מסוכן ורעיל מאוד לגופינו.

5.כדי לרזות צריך להמתיק בממתיקים מלאכותיים.
ממתיקים אלה הם כימיקלים רעילים מאוד לגוף שחלקם התגלו במעבדות לחומרי הדברה
הגוף שלנו בנוי להכיל ולעכל חומרי הזנה כימיקלים אלה הם רעילים מאוד ולכן לא יכולים לעזור לגוף בתהליכי בריאות או הרזיה.
מינוס נוסף בממתיקים אלה שהם נותנים אשליה של צמצום קלורי ולמעשה המשתמש בהם מרשה לעצמו לאכול יותר.
הדרך הטובה ביותר לרזות היא תזונה מאוזנת ונכונה ופעילות גופנית.

6.פרות הם מזון משמין 
גופינו בנוי לאכול פרות במבנה שלו -כף יד מותאמת לאחיזה בפרי,עניים שרואות צבעים ונמשכות לצבעי הפרות,אף שמריח את הפרי ונמשך לריח ומערכת עיכול שמעכלת פרות בצורה מושלמת.
לפרות יצא שם רע מפני שיש בהם תכולת סוכר גבוהה יחסית ,אך אם צורכים פרות בנפרד בלי מזונות אחרים ומפעילים את הגוף ברמה מסוימת היתרונות הם כל כך גדולים והסוכר מתפרק בקלות רבה.
אכילת פרות שומרת על רמת אנרגיה גבוהה,עוזרת למערכות הגוף להתנקות ולקבל שפע של חומרי הזנה מעולים.
חשוב לאכול פרות בשלים ,פרות בוסר הם חומציים מאוד ועלולים לפגוע בשיניים.

7.שמן קוקוס הוא מזון מדהים חייבים להשתמש בו.
שמן קוקוס אכן שמן נפלא שאפשר לבשל ולטגן איתו אם הטעם הדומיננטי שלו לא מפריע. אך הוא עלול להעלות את רמות הכולסטרול כך שאנשים עם כולסטרול גבוה רצוי שלא ישתמשו בשמן קוקוס כלל.
8.קפה אחד ביום בריא (יש אפילו מחקרים שמראים זאת)
קפה הוא סם לכל דבר וכמו כל סם הוא משפיע על רמת התודעה שלנו , הוא סם ממכר ביותר ורעיל לגוף ולכן כדאי להיגמל משימוש בקפה ולשמור את הקפה רק לשעת חירום(נסיעה ארוכה למשל)
הקפאין משתן וממריץ את פעולת הכליות ללא כל צורך בכך הוא מתיש ומחליש אותן. הוא גורם לנו לבזבז המון אנרגיה גם כשאין לנו, מפר את איזון הסוכר בדם .
רעל הקפה מצטבר בגוף בכל מיני מקומות וגם זמן רב לאחר הגמילה ממנו ניתן להריח אותו בשתן. בגמילה הוא גורם לכאבי ראש חזקים,סחרחורות, כאבי שרירים,חולשה ודיכאון.

נושא נוסף שדברנו עליו היה עלים ירוקים שללא ספק הם אחד המזונות הבריאים והמזינים ביותר בטבע אך ישנם עלים ירוקים שעשירים בחומצה אוקסלית כדוגמת התרד .חומצה אוקסלית עלולה לשקוע בפרקים ולהעמיס על הכליות לכן יש להעדיף עלים כמו חובזה, חסה ,עלי בייבי צעירים ,נבטים לא חריפים וכד' (אפשר בהחלט לצרוך סלק עלים ומנגולד ואפילו תרד אך במתינות.

Share Button
פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>