שמש טובה וויטמין D

סבתא שלי, חינכה אותי משחר ילדותי לצאת לשמש בקיץ. עור שזוף, היה אצלה תמיד סימן לבריאות ואני ילדה טובה תמיד הקשבתי לסבתא.
מאז שנות השמונים, רופאים וקבוצות למלחמה בסרטן הוציאו אזהרות, הקשורות לשהייה בשמש.
מסיבה זו אנשים רבים נמנעים מלשהות בשמש ונמרחים בקרמים שונים עם מקדמי הגנה.
החשש הגדול מהשמש נבע מהחשד שחשיפה לשמש, מעלה את הסיכון לסרטן העור. מחקרים חדשים מעלים חשש שאי חשיפה מספקת לשמש מסוכנת לא פחות.
החיים המודרניים משאירים אותנו רחוקים מקרינת השמש. בניינים גבוהים, זיהום אויר, חלונות כהים במכוניות, עבודה במשרדים סגורים ותכשירי הגנה מונעים מגופינו את קרינת השמש ובכך חושפים אותנו ,לחוסר ב ויטמין D.
ויטמין D הוא מולקולה מסיסת שומן ומהווה קבוצה של 5 הורמונים סטרואידים. אנו  מתייחסים לרוב לשניים מחמשת ויטמיני D D2 ו D3.ויטמין זה מיוצר בעיקר על ידי העור שלנו בעזרת החשיפה לקרינה העל סגולה UVB .הוא מובל לזרם הדם ומשם לכבד שממיר אותו לפרוהורמון קלצדיול , בהמשך הופך בכליות לקלצטריול ומשם מועבר לשרירים ולשומני הגוף.
ויטמין D חשוב ל:עצמות חזקות, שיניים בריאות, תפקוד כליה תקין, מערכת חיסון טובה, איזון לחץ דם,שריריםחזקים,מערכת לב וכלי דם תקינה וזה רק הקצה של החשיבות של ויטמין זה.
 חוסר ב ויטמין D נמצא מקושר למחלות שונות כמו :אוסטאופרוזיס, סוגים שונים של סרטן ביניהם סרטן שד,סרטן ערמונית, סרטן המעי, סוכרת  ואסטמה. נמצא קשר בין סיכויי החלמה טובים יותר מסרטן לבין רמות גבוהות של ויטמין זה.
אנו חיים במדינה שופעת שמש, אבות אבותינו בילו בשמש שעות רבות. משחר הימים האדם סגד וברך את השמש והאמין כי היא נותנת חיים. מצפייה בחיות ניתן לראות את החשיבות שיש לשמש, גם ביום חם מכוסים בפרווה יקפידו הכלבים והחתולים לקבל את אמבטיית השמש היומית.
 אך גם בדברים טובים לא צריך להגזים ,מינון ואיזון חשובים תמיד וחשיפה מוגזמת לשמש בהחלט לא רצויה.
חשיפה בצהרי היום היא העדיפה לגופינו על מנת לקבל את מירב ויטמין D. חשיפה בשעות הבוקר והערב אמנם נעימה יותר אך לא יעילה מספיק ליצור מיטבי של ויטמין זה.
כמה כללים לשמירה על בריאות העור בשמש:
1. לאכול מזון טרי,איכותי ואורגני ירקות, פירות שעשירים בפיטונוטריינים שהם אנטיאוקסידנטים נפלאים. להקפיד לצרוך שמנים טריים כמו שמן זית, קוקוס ולאכול אבוקדו ואגוזים טריים. שומן הוא מרכיב חשוב בעורנו  כאשר אנו ניזונים ממזון טרי, חי ואורגני אנו מקבלים שומנים טובים לבניית השומן בעורנו וכאשר עורנו בריא נקבל הגנה מיטבית  וגופינו יצור ויטמין D ביעלות.
2.לא להגזים בחשיפה לשמש- לשהות בשמש עד שמרגישים שהעור חם או יש תחושת צריבה ואז מיד לגשת לצל ולהתלבש.
3.לחבוש כובע רחב שוליים כדי להגן על העור העדין מסביב לעניים וכדי להימנע משמוש במשקפי שמש.
4.משקפי שמש: חשוב מאוד שגלי השמש בכל האורכים יחדרו לתוך העיניים כדי לשמור אותן בריאות.
רבים מאיתנו עובדים בתוך בנינים ואינם יכולים לשהות בשמש,  אני ממליצה בחום לאכול צהרים בחוץ ,כן כן ,בשמש ולא בתוך מסעדה ממוזגת, להפשיל שרוולים, ולהוריד משקפי שמש .
לאוכלוסיה המבוגרת קשה עוד יותר ליצר את ויטמין הD ולכן בני 70 פלוס זקוקים למשך שהייה ארוך יותר תחת השמש.
גם בעלי עור כהה מתקשים יותר ביצור ויטמין D ולכן ככל שהעור כהה יותר האדם זקוק למשך שהייה ארוך יותר .
אם בכל זאת למרות ההמלצה החמה אין באפשרותכם לצאת לשמש קחו תוסף של ויטמין D כדי לשמור על בריאותכם.
לסיכום:השמש נפלאה ומבורכת אנו זקוקים לה כדי לחיות. אמבטיות שמש יכולים להועיל מאוד לבריאות אך חשוב מאוד לא להגזים, להיות קשובים לגוף ולתחושת העור.
לאכול שמנים טריים ואיכותיים ולהמעיט בשימוש במשקפי שמש.

 

Share Button
פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>